N.U.W.J.S

 

Nationale Unie der Wapenmakers, Jagers en Sportschutters



 

Unact streeft ernaar, als representatieve organisatie voor de wapensector, invloed uit te oefenen op de politieke besluitvorming die aan de grondslag ligt van het strenge reglementaire kader waarbinnen de sector opereert. Het is de bedoeling om, vanuit de kennis die in de sector aanwezig is, onze expertise aan te bieden om tot een evenwichtige regelgeving te komen die tegemoet komt aan de noden van de sector en van de samenleving. Unact is een representatieve vereniging vermits haar leden zowel de economische sector als de gebruikers van wapens bevat. De meeste kleinhandelaars in wapens en munitie, alsook nagenoeg alle groothandelaars, importeurs en fabrikanten zijn lid van de unie. Daarnaast worden de wapengebruikers binnen de Raad van Bestuur van de Unie vertegenwoordigd door zogenaamde "aanverwante verenigingen", dit zijn verenigingen die een groep wapenbezitters die dezelfde activiteit voert groeperen. In de sectie "wie is unact" vindt u de verschillende groeperingen die aangesloten zijn bij Unact. Onze Unie wil elke wapenbezitter correct informeren omtrent de toepasselijke wetgeving. Hiervoor beschikken wij over verschillende juridische specialisten, en hebben wij reeds tientallen jaren ervaring. De Europese regelgeving heeft hoe langer hoe meer invloed op het Belgische regelgevend kader. Daarom werkt onze unie samen met een aantal organisaties met gelijkaardige doelstellingen op Europees vlak. De voornaamste doelstellingen van Unact zijn:

recht op wapenbezit

Het garanderen van het recht van elke eerbare, meerderjarige burger om wapens te bezitten. Dit recht mag niet worden ingeperkt door allerhande willekeurige en arbitraire administratieve maatregelen.

evenwichtige wetgeving

Alle partijen moeten de wederzijdse rechten en verplichtingen in het kader van het vergunningensysteem respecteren. Wettelijke termijnen moeten door de overheid nageleefd worden. Een beslissing over een vergunningsdossier zou mogelijk moeten zijn binnen een termijn van drie maand. In de administratieve procedures dient een inhoudelijke motiveringsverplichting voor de overheid te worden ingebouwd. Op deze manier moet een nieuwe wet de willekeur vermijden.

respect voor eigendomsrecht

Er mag niet geraakt worden aan het eigendomsrecht van de wapenbezitters. Maatregelen die erop gericht zijn om een wapenbezitter tijdelijk of definitief zijn wapens te ontnemen vormen een onaanvaardbare aantasting op diens eigendomsrecht. Enkel een gerechtelijke instantie mag bevoegd zijn om een dergelijke maatregel op te kunnen leggen

administratief beroep

Er dient een eenvoudige beroepsprocedure te worden ingevoerd tegen de schorsing of intrekking van erkenningen of vergunningen. Deze beroepsprocedure moet toegankelijk en snel zijn. De huidige administratieve procedures bij de Raad van State bieden onvoldoende rechtsbescherming aan de wapenbezitter of - handelaar.

overlegcommissie wapens

Een adviescommissie inzake wapens dient opnieuw te worden ingevoerd. Binnen deze commissie dienen de vertegenwoordigers van alle betrokkenen in de wapensector aanwezig te zijn. De commissie dient te worden geconsulteerd telkens de overheid voornemens is een wijziging aan te brengen aan de regelgeving inzake wapens. Deze commissie kan onder andere expertise aanreiken in verband met de definitie van wapens, munitie of elk ander voorwerp dat men aan een bijzondere regeling wil onderwerpen. Het advies van deze adviescommissie dient te worden gevoegd bij de wetsvoorstellen of -ontwerpen en bij de ontwerpen van administratieve besluiten.

toepassing EU wapenrichtlijn

De indeling der wapens dient gebaseerd te zijn op wat bepaald is in de Europese wapenrichtlijn (Richtlijn 91/477 EG). Er zijn geen redenen om bij de omzetting van deze richtlijn in intern recht verder te gaan dan wat de richtlijn vooropstelt. In de bijlage tot deze richtlijn heeft men op Europees niveau een definitie gegeven van de verschillende categorieën wapens. Met deze indeling dient rekening te worden gehouden.

redelijke termijnen

De huidige regels voorzien niet in een termijn waarbinnen de overheid zich dient uit te spreken bij het verlenen van een erkenning (erkenningen wapenhandel, schietstanden of verzamelaars. Men is hier afhankelijk van de goodwill van de lokale overheden. De NUWJS stelt dat het mogelijk moet zijn om binnen een maand uitspraak te doen over de moraliteit van een persoon.

erkenningen verzamelaars

Het is onaanvaardbaar dat het aantal erkenningen voor verzamelaars wordt beperkt tot de reeds toegekende erkenningen. Bovendien werkt het heel ontradend dat een verzamelaar vooraf een thema moet kiezen, en reeds tien maal een vergunning binnen dit thema dient te hebben aangevraagd.

schietstanden

Het voortbestaan van de schietstanden dient gegarandeerd te worden. Ze moeten gepromoot worden. Verder dienen de schietstanden van het leger van de lokale besturen en politiediensten ook voor particulieren toegankelijk te zijn. De investeringen die particulieren maken in kwalitatieve schietstanden mogen niet worden belemmerd. Het wetgevend kader dient aanvaardbaar en realistisch te zijn.

vorming ambtenaren

De overheid dient in voldoende opleiding te voorzien voor haar ambtenaren die de regelgeving in verband met wapens uitvoeren.




The Gimp - GNU Image Manipulation ProgramPHP - Hypertext Preprocessor